دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، در حاشیه ۲۲۸مین جلسه ستاد شورای ستاد که روز دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، به تشریح مصوبات و محورهای اصلی این جلسه پرداخت.
به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر علی باقر طاهرینیا در ابتدا با اشاره به پیام اخیر مقام معظم رهبری به همایش یکصدمین سال تأسیس حوزه علمیه قم، تصریح کرد: در این جلسه بر آمادگی کامل شورای عالی انقلاب فرهنگی بهویژه شورای حوزوی برای همکاری با حوزههای علمیه در راستای تحقق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب تأکید شد. بهویژه در موضوعاتی که رهبر معظم انقلاب بر تعامل حوزه و دانشگاه برای طراحی نظامات اجتماعی تأکید داشتهاند، شورای عالی آماده مشارکت فعال است.
از جمله موضوعات مورد بحث در این جلسه، ارائه گزارشی درباره میزان رضایتمندی دانشآموختگان دانشگاهی از رشته تحصیلی خود بود. طاهرینیا با اشاره به این گزارش گفت: بررسیها نشان داد که عوامل متعددی همچون میزان حقوق دریافتی، اعتبار دانشگاه محل تحصیل، و اشتغال در حوزه مرتبط با رشته تحصیلی، تأثیر مستقیمی بر رضایت دانشآموختگان داشته است. این یافتهها بر لزوم تقویت هدایت تحصیلی و اجرای دقیقتر آمایش آموزش عالی دلالت دارند.
دبیر ستاد علم و فناوری در بخش دیگر سخنان خود، به مصوبه کلیدی جلسه درباره روند روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه افق نقشه جامع علمی کشور سال ۱۴۰۴ تعیین شده، طبق متن سند، اکنون زمان روزآمدسازی فرا رسیده است. این مسئولیت از اسفندماه ۱۴۰۲ به فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران واگذار شده است.
وی افزود: در گزارش ارائهشده توسط مسئول کارگروه روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور، شاهد رویکردی علمی و مبتنی بر مشارکت حداکثری نخبگان بودیم. فرهنگستان علوم با طراحی فرآیندی فراگیر، ضمن بهرهگیری از ظرفیت نخبگان داخل کشور، با ۴۵۰۰ نخبه ایرانی خارج از کشور نیز مکاتبه و نظرخواهی انجام داده است.
طاهرینیا این اقدام را یکی از نکات قوت روند روزآمدسازی دانست و تأکید کرد: مصوبه این جلسه، حمایت قاطع ستاد علم و فناوری از تداوم مسیر ترسیمشده توسط فرهنگستان علوم است تا نسخه جدید و روزآمد نقشه جامع علمی کشور با بهرهگیری از خرد جمعی نخبگان، تدوین و نهایی شود.
وی خاطرنشان کرد که شورای عالی انقلاب فرهنگی مصمم است نقشهای راهبردی و متناسب با تحولات جهانی و اقتضائات بومی برای آینده علم و فناوری کشور ارائه دهد.
دکتر طاهرینیا در ادامه با تأکید بر نقش جامعه علمی کشور در فرآیند روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور، گفت: یکی از نقاط اتکای مهم در این فرآیند، بهرهگیری حداکثری از ظرفیت نخبگان دانشگاهی است. در این سازوکار طراحیشده، از مشارکت ۷۶ دانشگاه کشور، هیئتهای اندیشهورز استانی فعال در ۲۹ استان و همچنین اخذ نظر مستقیم نزدیک به هزار عضو هیئت علمی استفاده شده است.
وی افزود: با این حال، اعضای ستاد علم و فناوری در جلسه امروز نکاتی را بهعنوان پیشنهادات تکمیلی مطرح کردند. از جمله اینکه لازم است در این فرایند مشارکتی، از ذینفعان بیشتری نیز بهره گرفته شود و تنها به جامعه دانشگاهی اکتفا نشود. باید تلاش کرد تا حلقه نهایی زنجیره ارزش، یعنی کسانی که در میدان عمل با سیاستها و برنامهها سروکار دارند نیز در تدوین نسخه نهایی نقشه مشارکت داده شوند.
دبیر ستاد علم و فناوری همچنین بر ضرورت توجه به نتایج پژوهشهای آسیبشناسانه تأکید کرد و گفت: اعضای جلسه بر این نکته صحه گذاشتند که برای کاهش خطا، افزایش قابلیت عملیاتی و نزدیکی بیشتر نسخه جدید نقشه جامع علمی کشور به واقعیتهای میدان عمل، توجه به یافتههای مطالعات آسیبشناسی ضروری است.
وی با اشاره به کلیدواژههای مهم مطرحشده از سوی اعضای ستاد، گفت: یکپارچگی زیستبوم علم و فناوری در سطح کشور، رصد کلانروندهای جهانی، درک سرعت تحولات جهانی در عرصه علم و فناوری و در نهایت، افزایش انعطافپذیری نقشه برای همپایی با تحولات روز، از جمله مؤلفههایی است که در نسخه نهایی مورد توجه ویژه قرار خواهد گرفت.
دکتر طاهرینیا در پایان ابراز امیدواری کرد: با سازوکاری که طراحی شده و با مشارکت گسترده نخبگان دانشگاهی، صاحبنظران، جوانان و نهادهای علمی سراسر کشور، نقشه جامع علمی جدیدی تدوین شود که همتراز با تحولات جهانی بوده و در مسیر حل مسائل کشور، تولید علم نافع، تحقق مرجعیت علمی جمهوری اسلامی ایران و تبدیل زبان فارسی به زبان علم جهان گام بردارد.